۱- خستگی عاطفی : افرادی که از نظر عاطفی دچار فرسودگی هستند اغلب کمال طلب و به طور افراطی درگیر کار و شغلشان هستند و از طرفی گاهی اهداف غیر واقعی را برای خود مجسم می‌کنند . به زبان ساده تر این افراد احساس درک تلاشهایشان از طرف فرا دستانشان را ندارند .

 

۲- عملکرد شخصی : یعنی فرد شاغل احساس می‌کند فعالیت سودمندی انجام نمی دهد و نمی تواند تمام یا قسمت زیادی از توان و استعداد و انرژی جسمی و روانی خود را برای انجام کار استفاده کند .

 

۳- مسخ شخصیت : نشان از رفتارهای متفاوت با رفتارهای قبلی و دور از شخصیت واقعی که در گذشته مشاهده شده می‌باشد .به عبارتی سازمان فرد را در راستای رفتاری سوق می‌دهد که مطابق با نظام ارزشی فرد نیست و فرد و نزدیکان وی پس از مدتی احساس می‌کنند که دچار رفتارهای متفاوت با گذشته و ارزش‌های خود شده اند و عمدتآ بار منفی دارد .

 

۴- درگیری : درگیر شدن بیش از حد در کار و انتظارات غیر واقعی ‌در مورد آنچه می‌تواند انجام شود .

 

نمره گذاری پرسشنامه مسلش :

 

برای نمره گذاری مقیاس در هر سئوال دو نمره برای فرد در نظر گرفته می شود.(نمره فراوانی وشدت)

 

اگر آزمودنی در خانه هرگز علامت زده باشد هم در فراوانی و هم در شدت نمره صفر می‌گیرد . در غیر این صورت با توجه به علامتی که در قسمت فراوانی و شدت گذاشته است در فراوانی نمره یک تا شش (از سالی چند بار تا هر روز ) و در شدت نمره یک تا هفت ( ازخیلی کم تا خیلی زیاد )کسب می‌کند .وقتی نمرات افراد در هر سئوال مشخص باشد با جمع کردن نمرات می توان خرده آزمون‌های چهار گانه را محاسبه کرد . در واقع با جمع نمرات ۹ سئوال خستگی عاطفی در دو مقیاس فراوانی و شدت می‌توان دو نمره برای این خرده آزمون به دست آورد .به همین ترتیب برای سه خرده آزمون دیگر عمل می‌شود و در نهایت هشت نمره (چهار نمره فراوانی وچهار نمره شدت) برای هر فرد به دست می‌آید . لازم به ذکر است که نمرات این چهار مقیاس قابل جمع نیستند چون که در برخی مقیاس‌ها بالا بودن نمرات نمایانگر فرسودگی شغلی است (مثل خستگی هیجانی) و در برخی مقیاس‌ها پایین بودن نمرات بیانگر فرسودگی شغلی است (مثل عملکرد شخصی) .

 

ج) پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف :این پرسشنامه توسط ریف[۱۱۶] (Reef) در سال ۱۹۸۰طراحی شد .فرم اصلی دارای ۱۲۰سئوال بوده که در بررسی‌های بعدی فرمهای کوتاهتر ۸۴-۵۴-۱۸سئوالی آن نیز طراحی شده است.

 

مقیاس بهزیستی روانشناختی دارای شش خرده مقیاس پذیرش خود،رابطه مثبت با دیگران ،خود مختاری ،زندگی هدفمند ،رشدشخصی و تسلط بر محیط است. در فرم۸۴ سئوالی هر عامل دارای ۱۴ سئوال است وضریب پایایی این ابزار به وسیله ریف و کیس[۱۱۷] بین ۸۳/ تا ۹۱/ گزارش شده است و پایایی این مقیاس به روش باز ‌آزمایی ۸۵/ به دست آمده است .(ریف و کیس، ۱۹۹۵).

 

نمرات مؤلفه های این پرسشنامه ‌به این صورت به دست می‌آید که :

 

۱- پذیرش خود : دیدگاه مثبت نسبت به خود،نمره حاصل از سئوالات ۱۴-۱ میزان پذیرش خود را تعیین می‌کند .

 

۲- تسلط بر محیط: توانایی ایجاد بافت‌های منطبق با وضعیت روان شناختی خود ، نمره حاصل از سئوالات ۲۸-۱۵ میزان تسلط بر محیط را تعیین می‌کند .

 

۳- روابط مثبت با دیگران : روابط گرم و قابل اعتماد با دیگران ، نمره حاصل از سئوالات ۴۲-۲۹ میزان روابط مثبت با دیگران را تعیین می‌کند .

 

۴- هدف در زندگی : هدفمندی و احساس جهت داشتن در زندگی، نمره حاصل از سئوالات ۵۶-۴۳ میزان هدفمندی در زندگی را تعیین می‌کند .

 

۵- رشد فردی : رشد پیوسته توانایی‌های فردی، نمره حاصل از سئوالات ۷۰-۵۷ میزان رشد فردی را تععین می‌کند .

 

۶- خود مختاری : استقلال داشتن در تصمیم گیری‌های زندگی، نمره حاصل از سئوالات ۸۴-۷۰ میزان خود مختاری را تعیین می‌کند .

 

 

 

جدول ۳-۲) میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آلفاتعداد سئوالپرسشنامه۶۳/۰ ۲۵ پرسشنامه نگرش مذهبی ۸۵/۰-۶۳/۰ ۲۵ پرسشنامه فرسودگی ۸۵/۰ ۸۴ پرسشنامه بهزیستی روانشناختی

ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده از پرسشنامه های به دست آمده بالا بوده و نشان دهنده پایایی عالی پرسشنامه‌ها است و می‌توان گفت محقق از نتیجه پرسشنامه برای اجرای نهایی اطمینان دارد.

 

این پرسشنامه‌ها پس از چاپ و تکثیر بین ۱۰۳ نفراز دبیران مرد دبیرستان‌های شهرکرد توزیع ‌گردید و پس از جمع‌ آوری مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. با ارزیابی پرسشنامه ها۹۵ پرسشنامه اجرایی قابلیت داشت و ۸ پرسشنامه بعلت عدم همکاری مناسب آزمودنی ها و همچنین مخدوش بودن از آماری کلی حذف گردید. پس از استخراج داده های حاصل از پرسشنامه‌ها و با بهره گرفتن از فرمول آلفای کرونباخ، ضریب ثبات درونی پرسشنامه‌ها محاسبه گردید.

 

فصل چهارم

 

تجزیه وتحلیل اطلاعات

 

۴-۱- تجزیه و تحلیل اطلاعات:

 

در این فصل ابتدا به توصیف ویژگی‌های فردی آزمودنی‌ها مثل: سن، جنس، میزان تحصیلات با بهره گرفتن از روش های آماری توصیفی پرداخته می شود و سپس در بخش آمار استنباطی با آزمون رگرسیون و آزمون T تک نمونه ای به بررسی فرضیه‌ها پرداخته می شود. در این بخش فرضیه های پژوهش به لحاظ آماری مورد تحلیل قرار می گیرند.

 

تجزیه و تحلیل به طور کلی عبارت از روشی است که از طریق آن کل فرایند پژوهشی ‌تا رسیدن به یک نتیجه قابل قبول هدایت می شود. روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل را می توان به دو طبقه تقسیم کرد:

 

۱-تجزیه و تحلیل توصیفی: توصیف آماری ساده ترین مرحله پردازش است. با جدول که مناسب‌ترین روش نظم دادن به اطلاعات است داده ها به صورت فراوانی و درصد فراوانی ارائه شد. برای نمایش بهتر توزیع فراوانی‌ها نیز از نمودار استفاده می شود.

 

۲-آمار استنباطی: نتیجه گیری مطلوب حاصل تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات است که بر مبنای سوالات اصلی تحقیق گرد آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری تحقیق از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد.

 

۴-۲- بخش اول آمار توصیفی

 

تجزیه و تحلیل داده ها یکی از مراحل مهم در هر فرایند پژوهشی و تحقیقاتی می‌باشد و نتایج یافته ها به آن بستگی دارد. برای تجزیه و تحلیل، داده های خام پرسشنامه های نمونه آماری با بهره گرفتن از تکنیک آماری مناسب تحلیل شد .

 

۴-۳- توصیف وضعیت جمعیت شناختی (دموگرافیک نمونه)

 

جدول۴-۱ ) :توصیف وضعیت جمعیت شناختی از نظرسن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن فراوانی درصد درصد تجمعی ۳۶-۴۵ ۵۶ ۹/۵۸ ۹/۵۸ +۴۶ سال ۳۹ ۱/۴۱ ۱۰۰ کل ۹۵ ۱۰۰

جدول فوق به بررسی ویژگی فردی آزمودنی‌ها از نظر سن آزمودنی‌ها می‌پردازد با توجه به جدول بیشترین درصد آزمودنی‌ها در گروه سنی ۴۵-۳۶ سال با (۹/۵۸) درصد و افراد کمتری در گروه سنی بالای ۴۶سال هستند. این وضعیت در نمودار زیر بهتر نمایان است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...