تحقیق دیگری در اسپانیا روی ۲۷۳ مدیر انجام شده است. نتایج این تحقیق اشاره می‌کند که اجرای مدیریت کیفیت به میزان بین‌المللی کردن محیط صنعتی ( رقابت بسیار شدید در میان شرکت‌ها ) بستگی دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که برای رسیدن به مدیریت کیفیت ایده آل، به دست آوردن عملکرد مالی خوب در محیط صنعت با سطح رقابتی بالا در میان شرکت‌ها و همچنین شایستگی های بین‌المللی و نوآوری زیاد از عوامل ضروری و بسیار مهم می‌باشند. این تحقیق از روش های آماری متنوعی برای اثبات فرضیه های خود استفاده می‌کند که از جمله می توان ضریب پیرسون، خی دو، ضریب همبستگی و ……. را نام برد (Mar Fuentes-Fuentes, Javier Lloréns-Montes, M. Molina-Fernández, Carlos A. Albacete-Sáez, 2011).

 

پژوهشی دیگر در کشورهای چین، کره جنوبی و تایوان، اثر فرهنگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع این پژوهش ابعاد فرهنگی خاص را از عوامل مؤثر در اثر بخشی مدیریت کیفیت معرفی می‌کند. سازمان‌هایی با اجتناب از عدم اطمینان پایین، کمتر نگران انحراف از استانداردهای تعیین شده کیفیت بودند. بر عکس سازمان‌هایی با اجتناب از عدم اطمینان بالا، تمایل زیادی به حرکت در چارچوب استانداردهای تعیین شده کیفیت داشتند. در واقع اینکه کارکنان بخواهند که به طور سیستماتیک، استانداردهای تعیین شده مدیریت کیفیت را اجرا کنند یک ارزش فرهنگی بسیار مهم در اجرای مؤثر این برنامه می‌باشد. مطابق با این تحقیق همه فرهنگ‌های آسیایی در راستای ارزش‌های مدیریت کیفیت قرار ندارند. همچنین موانع مربوط به زبان تکلم از موانع آموزش مدیریت کیفیت ذکر شده است (J. Kull, Wacker, 2010).

 

نتایج پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۶ در بین ۲۱ کشور انجام شده است نشان می‌دهد که برخی از فرهنگ‌های ملی برای اجرای مدیریت کیفیت مساعدتر می‌باشند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که کشورهایی با ویژگی فرهنگی اجتناب از عدم اطمینان پایین، بیشتر به پیروی و متابعت از کیفیت بالای محصولات پایبند هستند. همچنین کشورهایی با فاصله قدرت پایین، فردگرایی و مردسالاری زیاد نیز اهمیت کمتری به اجرای برنامه های کیفیت می‌دهند. یکی از یافته های دیگر این پژوهش اشاره می‌کند که برخی از فرهنگ‌ها، یک نوع برنامه کیفیت خاص را بیشتر از دیگر برنامه ها اجرا می‌کنند. این تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه هایی که در میان شرکت‌های تولیدی و عملیاتی توزیع شده است، پژوهش خود را انجام می‌دهد. ضمناً فرضیه های خود را با ۰۰۱/۰>p و با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل مقایسه ای به اثبات می رساند (Vecchi, Brennan, 2011).

 

تحقیق دیگری در صنعت خدمات چین روی مدیران کیفیت و مدیران ارشد انجام گرفته است که مطابق با آن عدم اطمینان محیط در توسعه سیستم مدیریت کیفیت نقشی اساسی دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که شرکت‌های خدماتی کوچک که به طور محلی رقابت می‌کنند نیز می‌توانند حتی بدون سیستم مدیریت فرایند رسمی با بهره گرفتن از سیستم کیفیت به عملکرد خوبی دست یابند. شرکت‌های خدماتی کوچک شرکتهایی هستند که تحت شرایط رقابت درون کشوری و سطح عدم اطمینان محیطی پایین فعالیت می‌کنند. این تحقیق برای به دست آوردن داده ها، از پرسشنامه استفاده ‌کرده‌است و قبل از فرستادن آن ها به صورت تلفنی با مدیران تماس گرفته شده است. نسبت ‌پاسخ‌گویی‌ ۷۳% می‌باشد ‌به این معنی که ۱۴۵ شرکت از ۲۰۰ شرکت به پرسشنامه‌ها پاسخ داده‌اند. سوالات در طیفی به اندازه ۹ ( ۹ گزینه ای ) تنظیم شده اند که منجر به واریانس بیشتر می شود. پایایی آن ها با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفته است. این پژوهش فرضیات خود را با بهره گرفتن از خی دو و با ۰۱/۰=p مورد آزمون قرار داده است (Zhao, C.L.Yeung, S. Lee,2004).

 

نتایج تحقیق تجربی دیگری که در بخش دولتی آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد که محیط کاری سازمان ( از جمله حمایت مدیران ارشد ) عاملی مؤثر در اجرای مدیریت کیفیت می‌باشد. همچنین حمایت مدیریت از کیفیت به طور قابل توجهی با حمایت سرپرستان، وظیفه گرایی، نظم و ترتیب کاری و ابتکار رابطه دارد. این تحقیق در سازمان هایی انجام شده است که از سال ۱۹۸۳ برنامه های بهبود کیفیت را اجرا می‌کنند. نسبت ‌پاسخ‌گویی‌ در سازمان‌های انتخاب شده، به طور متوسط برابر ۵/۵۵% می‌باشد (Taveira, A. James, Karsh, Sainfort, 2003).

 

بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ مطالعه ای در صنعت تولیدی ترکیه انجام گرفته است که این صنایع به سه دسته (۱) کارخانه های چوب بری و الوارسازی و حفظ و نگهداری چوب (۲) کارخانه های روکش سازی وتخته چند لا (۳) کارخانه های لوازم خانگی چوبی و دیگر محصولات چوبی تقسیم بندی شده بودند. این مطالعه ۸۵۱ شرکت کوچک و متوسط صنعت ترکیه در ناحیه دریای سیاه را شامل می شد و پرسشنامه های آن شامل سؤالاتی پیرامون جنبه‌های مالی و سرمایه گذاری طراحی شده بود. نتایج نشان می‌داد کمبود اطلاعات مالی و موانع بودجه ای عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد (Cemal Akyüz, Akyüz, Serin, Cindik,2006).

 

۲-۷ مکانیزم مدیریت کیفیت جامع

 

مدیریت کیفیت جامع روش مدیریت یک سازمان است که اساس آن، محور بودن کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان می‌باشد و هدف آن نیل به موفقیت در دراز مدت از طریق جلب رضایت مشتری و تأمین منافع همه اعضای سازمان در همه بخش‌ها و کلیه سطوح ساختار سازمانی و جامعه است. تأمین منافع جامعه به معنی برآورده کردن نیازمندی‌های جامعه می‌باشد و برای موفقیت این روش، رهبری قوی و آموزش همه اعضای سازمان ضروری می‌باشد.

 

مدیریت کیفیت جامع به عنوان یک سیستم پیشرفته کیفی ابتدا در ژاپن شروع به رشد نمود. سپس تکنیکها و مباحث آماری جهت ارزیابی به حوزه بخش ها و مشاغل غیر تولیدی ( خدماتی و پشتیبانی ) نیز کشانده شد که در آن مفهوم کیفیت با دستیابی به همه اهداف مدیریتی مرتبط است. دیگر فقط بخش تولید در مقابل کیفیت محصول مسئول نبود بلکه نقش تمامی واحدها، بخش‌ها و کارکنان در کیفیت مشخص گردید.

 

در نمودار زیر تعدادی از بخش‌های یک سازمان تولیدی نشان داده می شود که به بیان آماری نشانگر چندین جامعه آماری و چگونگی مناسبات آن با جامعه اصلی را در بر می‌گیرد. در واقع از طرف واحدهای فرعی کوششی جهت نزدیک شدن به شاخص مرکزی صورت می‌گیرد که در نهایت به جلب رضایت مشتری ( افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، خدمات پس از فروش ) منجر شده و سازمان امکان بقا و رقابت را به دست می آورد. هرچند ایجاد شاخص در برخی از واحدهای خدماتی به سختی امکان پذیر است ولی دستیابی ‌به این شاخص‌ها به طور نسبی از ضروریات است.

 

شکل ۲-۴ مدل تعامل بخش‌های مختلف سازمان تولیدی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...